التوظيف الدينى وأثره علي التعليم في إسرائيل

نوع المستند : ملخَّصات رسائل الماجستير والدكتوراه.

المؤلف

باحثة دكتوراة – كلية الدراسات الآسيوية العليا – جامعة الزقازيق

المستخلص

يسهم التعليم في بناء وصياغة المنظومة القيمية والسلوكيه التى تميز مجتمع عن آخر, وهي المعيار المحدد بين التقدم والتخلف, فالتعليم ليس مجرد منهاج حياة شامل, وليس مجرد اسلوب تلقين ونقل المعلومات, ولكنه يتأثر بحياة الانسان منذ ولادته وحتي مماته, فالتعليم يقوى ويعزز القيم الديمقراطية في حرية الرأى والتعددية السياسية, وتفجير القدرات الابداعية للانسان , مما يؤثر في العملية الديمقراطية والنهوض بمقدرات التعليم حياة الانسان والنهوض بمقدرات التعليم , وفي المقابل نستطيع القول بأن أبعاد الديمقراطية تجعل العملية التعليمية بعيدة عن مسارها الطبيعي, وهذا كله يؤثر في تصنيف الشعوب أن كانت متأخرة أو متقدمة, فإن معياروفي سياسية دافعة وحاضنة ومشجعة للإبداع العقلي توفر له كل مقومات الإبداع, والعكس صحيح توجد أيضا بيئات حاضنة لإجهاض الديمقراطيات والحريات التى توفر لها كل مقومات القهر والاستبداد, فبقدر ممارسة هذه الحقوق والحريات تُقدر وتُطلق قدرة العقل علي التفكير.
فلنعلم أن التعليم والإعلام هما من يصنعا الديمقراطية وهما من يعزز ثقافتها وقيمها, وهما في الوقفت نفسه من يعزز ثقافة الاستبداد والحكم المطلق,وهوما يؤثرعلي احترام وأدمية الإنسان والشعوب ,والأخذ في الاعتبارالانفتاح علي ثقافة الآخرين وحضارتهم, كما أن القيم الدينية والأثر الديني لهما نفس التأثيرعلي المجتمع والفكر اليهودي .
Education contributes to building and formulating the value and behavioral system that distinguishes one society from another, and it is the standard that determines progress and backwardness. Education is not just a comprehensive life curriculum, nor is it just a method of indoctrination and transfer of information, but it is affected by a person’s life from birth until death. Education strengthens and enhances democratic values ​​in freedom of opinion and political pluralism, and unleashing the creative abilities of a person, which affects the democratic process and the advancement of educational capabilities, human life and the advancement of educational capabilities. On the other hand, we can say that the dimensions of democracy make the educational process far from its natural course, and all of this affects the classification of peoples, whether they are backward or advanced. A political criterion that is motivating, incubating and encouraging for mental creativity provides it with all the elements of creativity, and vice versa. There are also environments that foster the abortion of democracies and freedoms that provide them with all the elements of oppression and tyranny. To the extent that these rights and freedoms are practiced, the mind’s ability to think is appreciated and released. Let us know that education and the media are what create democracy and what strengthen its culture and values. They are also what strengthen the culture of tyranny and absolute rule, which affects the respect and humanity of humans and peoples, and taking into consideration openness to the culture and civilization of others. Likewise, religious values ​​and religious influence have the same effect on Jewish society and thought            

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية