دور المعلمين في تعزيز التعليم المتمايز في مرحلة رياض الأطفال في دولة الإمارات العربية المتحدة.

نوع المستند : البحوث والدِّراسات.

المؤلف

معلمة مصرية رياض أطفال بمؤسسة الإمارات للتعليم المدرسي

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى: التركيز على دور الذكاء الاصطناعي في تعزيز التعليم المتمايز في مرحلة رياض الأطفال في دولة الإمارات العربية المتحدة، مع التركيز على كيفية تكييف المعلمين لأدوات الذكاء الاصطناعي لدعم التعلم الفردي، يهدف البحث إلى استكشاف الطرق التي يمكن من خلالها استخدام تقنيات الذكاء الاصطناعي لتلبية احتياجات التعلم المتنوعة لدى الأطفال في هذه المرحلة الحيوية من التعليم.
وقد تناول البحث أهمية التعليم المتمايز كاستراتيجية تربوية تهدف إلى تخصيص التعليم وفقاً لقدرات واحتياجات كل طفل، ويسلط الضوء على الدور الحيوي للمعلمين في تنفيذ هذه الاستراتيجية. كما يناقش البحث الأدوات والتقنيات الذكية التي يمكن أن تساعد في تكييف محتوى التعليم وأساليب التدريس بشكل يتماشى مع احتياجات كل طالب، ويستعرض الأمثلة العملية لاستخدامات الذكاء الاصطناعي في الفصل الدراسي.
وقد استعرض البحث التحديات التي قد تواجه المعلمين عند دمج هذه التكنولوجيا في بيئة التعليم، ويقترح طرقاً لتدريبهم وتطوير مهاراتهم لضمان تحقيق أقصى استفادة من الذكاء الاصطناعي في تعزيز التعليم المتمايز.
وقد قامت الباحثة بتطبيق أدوات جمع البيانات تمثلت فى توزيع مجموعة من الاستبيانات موجهة لمعلمات  رياض الأطفال لجمع بيانات حول تجاربهم في استخدام تقنيات الذكاء الاصطناعي، وفهم كيفية تكييفهم لهذه الأدوات لدعم التعلم الفردي. كما قامت الباحثة بإجراء مقابلات معمقة مع مجموعة من المعلمين والمختصين في تكنولوجيا التعليم لاستكشاف التحديات التي تواجههم والفرص التي يرونها في استخدام الذكاء الاصطناعي في التعليم المتمايز.
ومن خلال تحليل النتائج الاحصائية  والمتمثلة فى حساب التكرار والنسب المئوية، والتحليل نوعي للمعلومات المستخلصة من المقابلات. توصل البحث الى مجموعة من النتائج تمثلت أبرزها فيما يلي:
 تحسين التعليم المتمايز حيث أثبتت أدوات الذكاء الاصطناعي فعاليتها في تخصيص الأنشطة التعليمية بناءً على احتياجات كل طفل، مما ساعد في تحسين الفهم والاستيعاب. كما اظهرت معلمات رياض الأطفال  دورًا حيويًا في تكييف أدوات الذكاء الاصطناعي. وقد تم  تدريبهن على كيفية استخدام هذه الأدوات بشكل فعال وتعديلها لتناسب احتياجات الأطفال الفردية.
ختاماً، يقدم البحث توصيات لتحسين استخدام الذكاء الاصطناعي في رياض الأطفال بهدف تعزيز التعلم الفردي وتحقيق أفضل النتائج التعليمية، شملت التوصيات بضرورة توفير تدريب مكثف للمعلمين حول كيفية استخدام وتكييف أدوات الذكاء الاصطناعي لدعم التعلم الفردي. وكذلك تطوير أدوات الذكاء الاصطناعي حيث  ينبغي لمطوري الأدوات أن يضعوا في اعتبارهم احتياجات رياض الأطفال وتوفير خيارات مرنة لتخصيص المحتوى.
The current research aims to focus on the role of artificial intelligence (AI) in enhancing differentiated education in the kindergarten stage in the United Arab Emirates, with an emphasis on how teachers adapt AI tools to support individualized learning. The study seeks to explore ways in which AI technologies can be utilized to meet the diverse learning needs of children during this critical stage of education.
The research addresses the importance of differentiated education as an instructional strategy designed to tailor learning according to each child’s abilities and needs, highlighting the vital role of teachers in implementing this strategy. It also discusses intelligent tools and technologies that can help adapt educational content and teaching methods to align with the needs of each student, presenting practical examples of AI applications in the classroom.
The study also examines the challenges teachers may face when integrating this technology into the educational environment and proposes methods for training and skill development to ensure maximum benefit from AI in supporting differentiated education.
To gather data, the researcher distributed a set of questionnaires directed at kindergarten teachers to collect information about their experiences using AI technologies and to understand how they adapt these tools to support individualized learning. Additionally, the researcher conducted in-depth interviews with a group of teachers and educational technology specialists to explore the challenges they face and the opportunities they perceive in using AI in differentiated education.
Through statistical analysis- using frequency and percentage calculations- and qualitative analysis of the information derived from the interviews, the research arrived at several findings, most notably:
    Enhancement of differentiated learning: AI tools proved effective in personalizing educational activities based on each child’s needs, which contributed to improved understanding and comprehension.
    Kindergarten teachers played a vital role in adapting AI tools. They received training on how to use these tools effectively and modify them to suit individual children's needs.
In conclusion, the study presents recommendations to improve the use of AI in kindergartens with the aim of enhancing individualized learning and achieving better educational outcomes. These recommendations include the necessity of providing intensive training for teachers on how to use and adapt AI tools to support individualized learning, as well as the development of AI tools that consider the specific needs of kindergarten education and offer flexible content customization options.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية